Wednesday, July 15, 2009

kerja..kerja...kerja

hmmm..mengeluh tak sudah,sudah...asal dok relax je pala dok pikir keje..keje..keje bukan tak syok keje tapi bila makan gaji nie,apapun nak buat rasa macam tak cukup masa,rasa tak cukup rehat,rasa mcm tak cukup happy...hai bila dipikir2 keje dok bawah org nie sakit gak jiwa..kena pula perangai org atasan sume pelik2..tapi kalau aku dok renung bapa aku keje mcm mana dia boleh bertahan kerja makan gaji ngan org...dah keje ngan org asing cakap dah tentu bukan pakai bahasa ibunda (bahasa melayu le...)sampai hari nie dia boleh je manage hidup dia ngan family...tapi aku nie sebaliknya pula...keadaan ngan bapak aku sama dah tapi aku tak boleh nak tahan ngan tekanan keje...memeng patut pun bapak aku nie boleh di gelar hero dalam family...tapi mungkin dia rasa kalau dia tak berubah diri dia mesti dia terus di tindas...tapi bila nak pikirkan org asing maksud aku selain arab ngan melayu la....walaupun depa nie kerja ngarah tak habis2 sebab nak penuh duit saku depa tapi yang org jadi respect depa boleh jadi member di luar,respect n menghargai kerja kita..tak mcm bangsa yang di turunkan nabi ni ataupun bangsa kita...bila dok di atas mula la tgk org bawah nie kecik,tgk org bawah nie mcm hamba...patutla bangsa arab ngan bangsa kita tak pernah ke hadapan...sebab apa sebab sikap nak dipuji nak dapat keuntungan ngan hasil org lain...patutla nabi banyak turun dekat bangsa arab nie...sifat angkuh dan harap pada pujian je yang rasa diri depa nie dah cukup bagus...tapi depa terlupa yang depa nie tak pernah ada perubahan yang depa rasa aku ada duit aku boleh apa saja...ayat tu mmgla betul tapi duit tu untuk kehormatan diri lebih baik tak payah...ramai lagi bangsa dia yang pohon pertolongan...sama la ngan bangsa kita yang pandang pada kebendaan semata...apalah salahnya kalau kita kaya raya cuba membantu bangsa sendiri dan bersaing ngan bangsa lain...betul la lirik XPDC org dah naik kebulan kita barula nak rasa kebulan,tapi apa pun yang penting kita terokailah diri kita kemampuan diri kita apa yang lebih seronok nak kita buat...bukan berseronok sampai lupa daratan maksudnya keseronokkan kita tu kita dapat penuhkan dengan ibadah kepadanya...tak salah kita g melancong..tapi niatla kita nak tgk kebesaranNya kecantikkan alam,tak salah nak pakai "kereta besar bapok pun" tapi kita bawa la kereta tu untuk bawa famly ke mertua ke jalan2 kita tak rasa keperitan depa menjaga kita apalah salah sebagai anak dapt beri kegembiraan untuk depa rasa penat lelah depa masak,cuci baju kita dan lain2 dengan apa yang kita ada...hm...apapun undang manusia mmg org tak boleh lari kadang tu kita bersangkut paut dengan ibadah kita...yang penting kita teruskan kerja dan cuba susun atau plan apa yang terbaik setidaknya kita dapat terokai ilmu perniagaan yang tuhan berikan kepada hambanya di muka bumi ini...insyaAllah

No comments:

Post a Comment